• Inicio
  • Especialización En Gerencia de Proyectos - Pereira

Registro califica​do

Resolución 15362 del 18 de diciembre de 2019, modificada por la​​​resolución 8220 del ​18 de mayo de 2021​.

Ver resolución
Íconos pregrados
Duración
3 semestres
Íconos pregrados
Lugar
Pereira
Íconos pregrados
Horario
Viernes y sábados
Viernes de 5:00 p.m. a 9:00 p.m. y sá​bados de 7:3​0 a.m. a 12:00 m.​ y 1:00 p.m. a 5:00 p.m.
​​*Puedes consultar la frecuencia semanal y/o quincenal con un asesor.
Íconos pregrados
Idioma
Español
Íconos pregrados
Modalidad
Presencial
Íconos para información de pregrados
SNIES
SNIES 16054​
Íconos pregrados
Precio total del programa
$28.532.268

Sobre el programa

    Presentación

    ​​​​​​El coordinador del programa de la Especialización en Gerencia de Proyectos se permite darles la bienvenida a los aspirantes admitidos y en nombre de la Universidad agradece la confia​​nza depositada en nuestra Institución para su formación en el área. Esperamos dar respuesta a sus expectativas y de igual manera esperamos de ustedes un gran compromiso con el programa y con la Institución.​​​

     

    Historia ​​​

    El programa de Especialización en Gerencia de Proyectos, iniciado en el año de 1996, es la respuesta a la necesidad de preparar profesionales en la dirección y gestión de proyectos de inversión que requiere el ambiente competitivo en la Colombia de hoy, caracterizado por un cambio dramático, la innovación tecnológica cada vez más acelerada y la competencia global.

    Por tanto, la Especialización en Gerencia de Proyectos busca mejorar y perfeccionar las habi-lidades de esos profesionales en el desarrollo y ejecución de proyectos complejos e interdisciplinarios, cumpliendo el tiempo y el presupuesto planeado, junto con los estándares de calidad y la satisfacción del cliente.

    Los Gerentes de Proyectos deben tener una mezcla única de talentos:

    ​La visión de un planeador.

    La atención al detalle de un ingeniero.

    La habilidad de un administrador para organizar, dirigir y controlar de una manera efectiva los recursos.

    Las habilidades de un especialista en desarrollo organizacional para construir y mantener equipos humanos.

    Las habilidades de comunicación.

    El conocimiento y el manejo del riesgo financiero y el riesgo en la programación de los proyectos.

    Las condiciones de liderazgo para llevar a término los objetivos de los proyectos.

    ​En ese contexto y para sobrevivir en el mundo de hoy, son esenciales la metodología, las herramientas, las técnicas y las habilidades de la Gerencia de Proyectos.

     

    ¿De qué se trata?​​

    La especialización está orientada a la formación de profesionales que los habilite de conocimientos profundos y sólidos en técnicas sobre la gestión de proyectos. Brinda las herramientas, las habilidades y las técnicas administrativas  necesarias para la gestión de proyectos, permitiendo a quien los dirige, realizar con eficiencia las actividades de planeación, ejecución, control y seguimiento de los mismos.

    El programa ofrece una formación en la concepción, análisis y dirección, elementos necesarios para proyectar actividades temporales, generalmente no repetitivas e irreversibles, que cumplan o excedan las necesidades y expectativas del usuario, a través de la aplicación de los conocimientos, habilidades, herramientas y técnicas que involucran entidades y personas de diversa índole, realizada​​​s bajo restricciones de tiempo y comprometiendo recursos escasos, asegurando con ello, la posición competitiva de las organizaciones en las que se derivan los proyectos.​

     

    Justificación​​

    Los proyectos no son ninguna novedad en el medio empresarial, sin embargo, el creciente entorno competitivo, el apremio por mejores resultados y el vertiginoso cambio tecnológico han producido significativas transformaciones en la manera de dirigirlos, surgiendo así la necesidad de formar profesionales con destrezas suficientes para gestionar con éxito los proyectos en las o​​​rganizaciones.​

    Por tanto, el programa de Especialización en Gerencia de Proyectos, iniciado en el año de 1996, es la respuesta a la necesidad de preparar profesionales en dirección y gestión de proyectos de inversión necesarios para enfrentar ​que requiere el ambiente global y competitivo en el que está inserto nuestro país.  en la Colombia de hoy. , caracterizado por un cambio dramático, la innovación tecnológica cada vez más acelerada y la competencia global.

     

    Objetivos generales ​

    Formación en la concepción, análisis y dirección, elemento​​​s necesarios para proyectar actividades temporales, generalmente no repetitivas e irreversibles, que cumplan o excedan las necesidades y expectativas del usuario, a través de la aplicación de los conocimientos, habilidades, herramientas y técnicas que involucran entidades y personas de diversa índole, realizadas bajo restricciones de tiempo y comprometiendo recursos escasos, asegurando con ello, la posición competitiva de las organizaciones en las que se derivan los proyectos.​

     

    Objetivos específicos​​​​

    ​El gerente de proyectos será un profesional preparado para:​​​

    Dirigir de una manera efectiva y óptima, el factor humano y los recursos físicos y finan-cieros de una organización en el desarrollo de los proyectos.

    Administrar las estructuras organizacionales derivadas de un proyecto.

    Establecer objetivos y pautas de desarrollo de los proyectos.​

    Manejar las técnicas operativas para el análisis y toma de decisiones necesarias en el cumplimiento de los objetivos de los proyectos.

    Asignar los diferentes tipos de recursos para el desarrollo de los proyectos.

    Manejar con habilidad algunas técnicas de planeación aplicables en proyectos.

    Manejar las relaciones técnico-económicas de los proyectos y sus impactos en el medio ambiente.

    Manejar con habilidad los conocimientos y técnicas financieras y económicas para la eva-luación de los proyectos.

    Manejar las técnicas de las relaciones interpersonales dentro de la organización y de los equipos de personas que desarrollan los proyectos.

    Manejar el riesgo en los proyectos.

    Establecer los diferentes indicadores de gestión para el control de los proyectos.

     

    Dirigido a

    La especialización está diseñada para Ingenieros en general, Administradores, Economistas, Contadores y demás profesionales que tengan experiencia en el manejo de proyectos.

    Requiere de exigencias de responsabilidad y entrega por lo que se hace, a la vez de un conocimiento claro y profundo de lo que es la planeación y control de actividades.

    Además el aspirante debe poseer espíritu de investigación y conocimiento general del entorno que lo rodea a él y a la institución que representa.

    El estudiante profundizará en las áreas de formación como gerencia, entorno y proyectos y hará especial énfasis en temas como: Gerencia estratégica, Gerencia de la Tecnología, Formulación y evaluación de proyectos, Política Nacional, Entorno, Negociaciones, Tecnología y desarrollo de habilidades gerenciales entre otras; todos ellos tendientes a la formación integra del futuro especialista en Gerencia de Proyectos.

     

    Diferenciales​

    Se enfoca en dos de los estándares internacionales más reconocidos a nivel mundial para la Gerencia de Proyectos como son la ONUDI y el PMI.

    Formación integral (técnica y gerencial) que le permite al profesional tomar decisiones importantes en la organización.

    Tres ciclos o núcleos temáticos claramente diferenciados e interrelacionados en una estructura de formulación, evaluación y gestión de proyectos.

    Ofrece las técnicas y herramientas más actualizadas del medio para la Gerencia de Proyectos.

    Homologación de hasta el 100% para continuar hacia la Maestría en Gerencia de Proyectos.

    Profesores reconocidos por su alto nivel de formación académica, y su experiencia y calidad docente e investigativa.

    Membresía adquirida en el tercer semestre con PMI (Project Management Institute) durante 1 año. Obteniendo como beneficios descuentos en asistencia para eventos, suscripción gratuita a la revista de esta organización, entre otros.

    Perfiles

    Perfil del aspirante

    La especialización está diseñada para Ingenieros en general, Administradores, Economistas, Contadores y demás profesionales que tengan experiencia en el manejo de proyectos.

    Requiere de exigencias de responsabilidad y entrega por lo que se hace, a la vez de un conocimiento claro y profundo de lo que es la planeación y control de actividades.

    Además el aspirante debe poseer espíritu de investigación y conocimiento general del entorno que lo rodea a él y a la institución que representa.

    El estudiante profundizará en las áreas de formación como gerencia, entorno y proyectos y hará especial énfasis en temas como: Gerencia estratégica, Gerencia de la Tecnología, Formulación y evaluación de proyectos, Política Nacional, Entorno, Negociaciones, Tecnología y desarrollo de habilidades gerenciales entre otras; todos ellos tendientes a la formación integral del futuro especialista en Gerencia de Proyectos.

     

    Perfil del egresado

    El especialista en gerencia de proyectos es un líder, una persona comprometida y competitiva que se puede desempeñar en el ámbito público y privado como:

    Evaluador de proyectos.

    Gerente de proyectos.

    Asesor y consultor en las áreas de formulación, evaluación y gestión de proyectos.

    Director de licitaciones y proyectos.

    Emprendedor.

    Conoce nuestra escuela

    Becas y financiación

    Guía de aspirantes posgrados

      Registration

      Register and make the payment

      Registration dates: August 26 to November 29, 2024. 

       

      a. Registration process  

      Any professional who has completed bachelor level studies or a licensing program at a national or foreign university recognized by competent state educational authorities may apply for admission to postgraduate programs, while technicians, technologists or specialized technologists are not eligible. If you have been enrolled in a higher education institution, other than EAFIT, in a postgraduate program, you must apply for External Transfer admission, regardless of whether you wish to request subject recognition. First time applicants should select First time studies in type of applicant box, in EPIK self-service, module "Undergraduate and Postgraduate Registration".

      If you have been enrolled in an undergraduate or graduate program at EAFIT, the system will provide you with a list of the types of admission that will apply, depending on the program selected. If the system does not show you any type of admission, please contact us via email (posgrados@eafit.edu.co) with your full name, identification document type and number, and indicate the program of interest, the city where you are going to study and the name of the program you will be taking at EAFIT.

      To register, enter the Registration module by clicking here, press the P.I button. Start your registration here, and proceed to fill out the form. Enter all the required data. 

      Enter here, click on the button Learn about our Postgraduate offering and learn about our programs available for the 2025-1 semester.

       

      b. Registration payment 

      Registration fee: $341.700 (approximately $82 USD). 

      After successfully submitting your registration request, go to the end of the form and proceed to make your payment. If you filled out the form and are going to make the registration payment later, enter the EPIK self-service, "My Finances" module, "Payment Center" option, where the system shows the payment document. Select it and activate the Pay Online button. 

      You can pay the registration fee  online, with a credit or debit  card through one of the banks registered in PSE. Do not close the page until the bank reports that your transaction was successful. Afterwards, look for the return option.

      If you cannot pay online, click on Download PDF, print receipt on a laser printer and and make an in-person payment at any authorized bank nationwide: Bancolombia, Davivienda, Banco de Bogotá, AV Villas and Banco de Occidente.

      If you have difficulty generating the payment document, send an email to posgrados@eafit.edu.co 

      If you have trouble making the payment, send an email to apoyofinanciero@eafit.edu.co  

      Payments abroad can be made through bank transfer; to obtain the University account information, contact the Support area, contact the finance department at tesoreria@eafit.edu.co.

      Once the payment is made, the system will send it to the email registered to the dilig. Send your registration form, a notification informing you of the confirmation of registration and the procedures you must follow to continue with your admission process.

      Requirements

      Attach your documents with your registration form
       
      a. List of documents 

      If you have  made your registration payment,  attach your documents online through the EPIK self-service, in the "Document Annex" module. The system will show you the documents that you must attach, depending on the program and type of admission; files should be  JPG, TIF or PDF type, with a size is between 1 Kb and 12 Mb.

      Document

      First time applicant

       

      External Transfer

       

      EAFIT University  Graduate

      Original or scanned Undergraduate degree certificate issued  by the University with the corresponding signatures. If your  degree  is from abroad, attach your diploma as well, and its translation into Spanish.

       

      Yes. It is required   for admission.Yes. It is required   for admission.No.

      Photocopy of both sides of identification document amended vertically at 150% on the same page or sides or on the digital document.

       

       

      Yes. It is required   for admission.Yes. It is required   for admission.Only if  you do not  already have it updated in Admissions and Records.
      For external transfer request: Personal letter addressed to Admissions and Records that clearly states the reasons why you wish to make the external transfer and indicates if you are requesting subject recognition. In case of recognition, list the subjects you wish to be recognized.No.Yes. It can be attached online in the module Annex of documents. Required for admission.No
      b. Additional requirements 

      Click here, click on the button Learn about our Graduate Programs and learn about the available programs for the 2025-1 semester, schedules and additional requirements if applicable.

       

      c. External transfers with subject recognition

      For the recognition of subjects,  applicants for external transfer must bring the certificates listed below to the interview; and attach the following to the registration form:

      Document

      External Transfer

       

      Certificate from the university of origin, with letterhead and corresponding signatures, indicating the  subjects taken with their grade and time intensity.

       

      Yes. Attached to the Registration.

      Syllabus with detailed contents of the subjects to be recognized by EAFIT, duly certified with the signature and seal of the university of origin.

       

      Yes. To be handed in person to the interviewer.
      For recognition of subjects currently being studied,  a duly certified letter from the university of origin, on letterhead with the corresponding signatures must be attached, indicating hour intensity, syllabus with detailed contents. Recognition is conditional on the final grade obtained in the course, which must be attached with  the certificate of qualifications.Yes. Attached to the  registration form  To. be submitted by January 10, 2025.

      Si no deseas homologación, debes adjuntar desde el formulario o desde el módulo Anexo de documentos, la carta personal dirigida a Registro Académico, en la que indiques si tu transferencia externa es sin reconocimiento de asignaturas, y finalmente informar a tu entrevistador.

      Importante: la información suministrada en la inscripción debe coincidir con los documentos entregados, de lo contrario, se anulará cualquier proceso adelantado en la Universidad.

      Interview

      Select your interview appointment (if applicable for the program)

      Once we receive your registration payment, schedule your interview. To do this, enter the Self-service here, go to the "Services and certificates" module, enter the "Request for services" option, and  in the "Requests Made" section, access the "Admission interview appointment" service, select it and request your interview appointment.

      Important: please check both in-person and online availability. 

      If no appointments are available, select the option "I did not find an appointment", so we can proceed to create new spaces for you to later come and select one.

      If the program does not require an interview, the system will not present you with the "Admission Interview Appointment" service for selection.

      Admission

      Check your admission result

      The admission process begins on September 19, 2024, after which you will be notified regarding your admission status to the email provided in  registration form. 

      You can also check your status by entering the EPIK Self-service, "Undergraduate Graduate Registration" module and clicking on the "Status" field. 

      To be admitted, it is an essential requirement to have submitted all the required documentation and, if applicable, to have submitted your admission interview. 

      Note: foreign applicants who are admitted, must present their student visa that  is valid for the academic period to which they will enroll.

      Credit recognition

      Credit recognition(if applicable for your type of admission)

      For information regarding recognition of subjects in graduate programs, consult here the Graduate Academic Regulations of EAFIT University or with the director of the program to which  you are applying.

      Class Schedule

      Check your class schedule and receipt

      Once you are admitted and submit the required documentation, you will be registered based on the information provided by the program to which you were admitted.

      Check your schedule through the EPIK Self-Service, by clicking here and entering the "My Registration"  module and then entering  the "My Certificates" option. 

      Schedules will be assigned beginning May, based on the syllabus of each postgraduate program.

      Tuition

      Pay your tuition

      Once  you have registered for classes and generated the payment document, verify payment dates.

       

      Check your payment document

      Enter the EPIK Self-Service by clicking here, select the "My Finances" module, go to "Payment Center" option and select the document under registration payment document.

      If you have any difficulty with the payment,  write to email apoyofinanciero@eafit.edu.co 

       

      Online payment 

      Verify in your  bank if your debit or credit cards are authorized for online transactions as well the amounts allowed to prevent the transaction from being rejected.

      To make the payment of your registration, enter through the EPIK Self-service with username and password; in the "My finances" module, go to the "Payment Center" option and in the "Online payment" button,  go directly to the PlacetoPay platform which allows payment with multiple credit and/or debit cards.

      Full payment must be made  to conclude the process successfully and be registered as an active student.

      Do not close the page after the bank confirms your transaction, and return to the University website to confirm your payment, otherwise, the information will not be recorded in our database.

       

      Payment in banks 

      In person payment can be made at the following authorized banks nationwide: Bancolombia, Davivienda, Banco de Bogotá, AV Villas and Banco de Occidente. 

      A laser printed copy of the payment document that allows barcodes to be scanned  must be presented at Banco de Bogotá offices, or a digital registration copy on your cell phone or tablet. 

      Banks receive payment in cash and/or checks made payable to EAFIT University. 

      If payments are made with checks, student identification number, phone number and the amount to be payed must be written on the reverse side of the check.

      Banks will only accept payments for the total tuition fee stipulated on the document.

      Tuition must be paid in full in order to acquire the status of active student.

      Dirigirte al campus principal bloque 29 primer piso, taquilla de Tesorería – Caja en horario de 8:00 am a 5:00 pm de lunes a viernes. En caso de que no puedas desplazarte a la Universidad escribe al correo electrónico pagos@eafit.edu.co, informando que vas a realizar un pago mixto.

      En cualquier caso, se debe pagar el 100% del valor generado en el documento de pago de matrícula, para que puedas adquirir la calidad de estudiante activo. 

      For additional information,  call  our  service line (604) 2619500 or write to: apoyofinanciero@eafit.edu.co  

       

      Payment of invoices by a Company

      If payment is made a Company that requires an invoice in its name, keep in mind the types of invoices that can be issued to a Company:

      Cash: in this case,  the Company must make the payment  immediately. 

      Credit: the company requires a 30-day term to pay prior to a  credit approval. 

      The company invoicing process  must be carried out here.

      Los documentos que se deben de anexar son:

      1. Letter on company stationery with letterhead in which the Company authorizes   EAFIT University to send them an invoice for tuition, readjustments, additional enrollment, inter-semestral course  or internship validation signed by the Legal Representative or the head of Human Resources, and  in no case, by the student.
      2. RUT (Tax Registración Number).
      3. Certificate of existence of the Company issued by the Chamber of Commerce.
      4. The letter must contain information such as Tax identification number (NIT), Company name, address, email where they receive electronic invoice, amount to be billed, and indicate if invoice is to be paid by  cash or credit. 

      Under no circumstances, should payments be made in  a personal capacity, that is, in  the name  of the student,  In such cases we will not be able  to issue a receipt or register the payment in the name of the Company.

      To learn about other payment  methods, click here

      If you need support with any payment method, please write to apoyofianciero@eafit.edu.co.

       

      Payment at the cash teller - EAFIT Treasury

      Mixed Payments that include cards and checks can be made at the Treasury Offices  as follows: 

      1. Credit Card + Check.
      2. Credit Card + Cash.

       

      Educational financial aid 'EAFIT at your fingertips'

      Applicants admitted who financial aid  may  apply for short and  long-term loans.

      This initiative also contemplates a semester quota in which priority will be given to those with the best  academic merits.

      For more information on financial aid, write to financiacion@eafit.edu.co, contact our customer service line (604) 2619500 or consult the following website here.

      Student ID

      Tramita tu carné de estudiante

      Para nosotros eres muy importante y nos alegra que seas parte de nuestros Eafitenses. 

      Te informamos el paso a paso para que solicites tu carné y puedas disfrutar de nuestro campus. 

      1. Asegúrate que tu documento de identidad este actualizado en el sistema EPIK, de lo contrario debes tráelo al bloque 29, 1 piso, ¡En Registro Académico! 
      2. Presenta el documento de identidad en la oficina de Carnetización, ubicada en el bloque 3, oficina 106. el día que te corresponda. 
      3. ¡Prepárate para la foto! No debes traer prendas blancas. 

      Horarios de atención de Carnetización: lunes a viernes de 8:00 a.m. a 12:00 m. y de 2:00 p.m. a 6:00 p.m. y los sábados de 8:00 a.m. a 12:00 p.m. 

      El carné se puede reclamar, a los 4 días de haberlo tramitado, en las taquillas de Registro Académico. 

      Horarios de atención de Registro: lunes a viernes de 8:00 a.m. a 6:00 p.m. jornada continua. 

      ¡Te esperamos!

      Nota: Recuerda que para realizar el trámite de tu carné primero debes realizar el pago de tu matrícula. Para más información da clic aquí.

      Begin your registration process

      The process has a cost of $341.700 COP.

      Register here

      ¿Des​eas​ ​​conocer m​​ás a​cerca de ​EAFIT y sus ​posgrados?​
      Diligencia el formulario, chatea con nosotros o escríbenos a través de Whatsapp para contarte más sobre cómo cumplir tus sueños en EAFIT.

      A continuación, encontrarás el formulario que debes diligenciar. Por favor, ten en cuenta lo siguiente:

      Los campos marcados con asterisco (*) son obligatorios.
      Diligencia la información según lo que se indica en cada uno de los campos.


      Previo a enviar la solicitud, autoriza el tratamiento de datos personales, acepta que la respuesta de la solicitud sea enviada a través de correo electrónico y selecciona la opción "no soy un robot". 

      Pregrados

      Líneas de atención

      Imagen Líneas de atención

      Correo electrónico: posgrados@eafit.edu.co  

      Teléfono: +57 6042619500

      Nuestras acreditaciones

      También te puede interesar

      Maestría en Desarrollo Humano Organizacional

      Íconos pregrados
      Duración
      3 semestres
      Íconos pregrados
      Lugar
      Medellín
      Íconos pregrados
      Horario
      Cada dos semanas jueves y viernes de 6:00 p.m. a 10:00 p.m. y sábados de 8:00 a.m. a 12:00 p.m.
      Íconos pregrados
      Idioma
      Español
      Íconos pregrados
      Modalidad
      Presencial
      Íconos para información de pregrados
      SNIES
      SNIES 101456
      Íconos pregrados
      Precio total del programa
      $49.450.000
      Ver más

      Maestría en Desarrollo Humano Organizacional - Virtual

      Íconos pregrados
      Duración
      4 semestres
      Íconos pregrados
      Lugar
      Medellín
      Íconos pregrados
      Horario
      Viernes y sábado
      Viernes de 6:00 p.m. a 10:00 p.m. y sábados de 8:00 a.m. a 12:00 p.m.
      Íconos pregrados
      Idioma
      Español
      Íconos pregrados
      Modalidad
      Virtual
      Íconos para información de pregrados
      SNIES
      SNIES 104963
      Íconos pregrados
      Precio total del programa
      $43.701.125
      Ver más

      Our campuses

       

      Línea nacional: 01 8000 515 900

      WhatsApp: (57) 310 899 2908

       

      Carrera 49 N° 7 Sur-50

      National line: 01 8000 515 900

      Service line: (57) 604 2619500

       

      Carrera 19 #12-70 Megacentro Pinares

      Service line: (57) 606 3214115, 606 3214119

       

      Carrera 15 #88-64 oficina 401

      Service line: (57) 601 6114618

       

      Km 3.5 vía Don Diego – Rionegro